sunnuntai 13. elokuuta 2023

Ehta harrastesarjalainen - Koeajossa Chevrolet Camaro!

Muistan kun yhdeksänkymmentäluvulla elin lapsuuttani, isovanhempieni kesämökillä oli leikkiautona Chevrolet Camaro. Se on jäänyt mieleen, vaikka varsinainen autofanitukseni lähti käyntiin vasta autokoulun jälkeen. Sain ajokortin alkuvuodesta 2006. En osaa tarkkaan sanoa, mikä vaikutus lapsuuden muistoilla on siihen, että aikuisemmalla iällä olen monta kertaa halunnut koeajaa juuri Chevrolet Camaroa. Luulen, että joku yhteys näillä lapsuuden kokemuksilla ja aikuisuuden muistikuvilla on.

Koeajo on kuitenkin saanut odottaa ja odottaa. Mutta päivämäärällä 11.8.2023 pitkäaikainen haaveeni toteutui: Puhelin soi, ja soittajana oli tuttu vaihtoautopäällikkö. Hän oli tullut Camarollaan töihin, ja kertoi, että nyt pääsisi koeajolle. Koska asun hänen työpaikkansa vieressä, vastausta ei tarvinnut kauaa miettiä. Oli vain yksi ainut vastaus - kyllä minä tulen! Pistin samalta istumalta kengät jalkaan ja otin kameran mukaan, lähdin hakemaan auto testattavaksi.

Nyt testattu Camaro on vuosimallia 2010, ja siinä on 3,6 litrainen kutoskone - tottakai bensalla. Teholukema on 311 hevosvoimaa. Vaihteistona on jenkkityyliin automaatti, ja auto on tottavie takavetoinen! Tuttuni oli ostanut Camaronsa keväällä, joten auto oli ollut hänellä vasta muutaman kuukauden. Auto on kovakattoinen, vaikka avomallikin on tarjolla sitä haluaville.

Kuljettajan penkin osalta ajoasento löytyy sähkösäätöjen kautta. Itse pidän siitä, että auto lähtee avaimella käyntiin, ja käsijarrukin on perinteistä kahvamallia. 170 senttinen koeajokuski saa ajoasennon kohdilleen, ja hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää. Kuljettajan paikalla olo on kuin herrainhuoneella, eikä V8 moottorin puuttuminen latista fiilistä lainkaan.

Chevrolet Camarolle kilpailevia malleja on esimerkiksi Ford Mustang. Varsinkin fanaattisille autoharrastajille on monesti selvää, että auton on oltava juuri sitä tiettyä merkkiä, mistä ollaan sitten valmiita valmiita maksamaan euroja tai dollareita - riippuen mistä maasta autonsa sattuu löytämään.

Siinä missä Ford Mustang esiteltiin vuonna 1964, nähtiin ensimmäinen Chevrolet Camaro vuonna 1966. Vuosikymmenten saatossa Camaroa on uudistettu, ja nyt ajettu auto edustaa viidennettä painosta. Chevrolet Camaron valmistus oli vuosituhannen alussa muutaman vuoden tauolla, ja vuosimalli 2010 oli ensimmäinen, jota tauon jälkeen valmistettiin.

Taajamassa Chevrolet Camaro on varsin leppoisa tapaus ajaa. Koska tämä on kutoskoneella, auto ei ole mitenkään yliampuva tykki. Paketti on sopivasti balanssissa silloin, kun autollaan haluaa fiilistellä ja nauttia kaunista kesäpäivää. Näkisin, että autolla on mahtavaa ajaa vaikkapa Norjan vuonoteillä maisemista nauttien! Myös äänimaailma on yllättävän kohdillaan siihen nähden, että autossa on kuusisylinterinen kone. Varsinkin tuoreempien jenkkiautojen kohdalla on varsin hyväksyttävää se, että konehuoneessa mylvii jokin muu kuin V8.

Kaikkein parastaan Camaro antaa silloin, kun kuljettajan lisäksi kyydissä on korkeintaan yksi matkustaja. Takapenkki on mukana lähinnä nimellisesti, mutta se on niin pieni, ettei ainakaan aikuinen istu takapenkillä ilokseen - ei ainakaan pitkiä aikoja. Mikään perheauto tämä ei ole, vaan enemmänkin harrasteauto, joka useimmalla harrastajalla on talvet tallissa.

Muotoilullisesti Chevrolet Camaro miellyttää minun silmääni. Autossa oli aiemmin eurokilvet, mutta nykyinen omistaja on vaihtanut eurokilpien tilalle pienet rekisterikilvet ilman EU-tunnusta. Monissa Suomeen rekisteröidyissä jenkkiautoissa näkee juurikin vastaavia pikkukilpiä, ja ne voi käydä tilaamassa itselleen esimerkiksi katsastuskonttorilta.

Onko tämmöisessä autossa sitten paljoakaan järkeä? Siitä en tiedä, mutta sen tiedän, että tämmöisen harrasteauton ostaja haluaa paljon fiilistä, ja saa sitä. Autoa ajaessa esimerkiksi kulutuslukemat on sivuseikka, koska monet harrasteautoilijat ovat valmiita maksamaan autolla ajamisestaan. Ne jotka arvostavat järkiautoja, ajavat sitten Skoda Octaviaa tai Toyota Corollaa.

Katsaus netin myyntipalstoille antaa ymmärtää, että Camaroita on Suomessa kyllä myynnissä, mutta Keski-Suomessa juttua kirjoittaessa myynnissä vain muutamia Camaroita. Joten jos asuu Keski-Suomessa, ja haluaa ostaa itselleen jonkin tietyn Camaron version, niin autonsa saattaa mahdollisesti joutua hakemaan muualta.

Luulen, että rahatilanteen salliessa Chevrolet Camaro on yksi niistä autoista, joita tallistani tulee löytymään. Ajokokemus Camarolla oli varsin mieluisa, ja auto saa minulta hyväksyntäni. Tulin auton kanssa mallikelpoisesti toimeen.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti