torstai 17. elokuuta 2023

Hei se tuli takaisin! Koeajossa Volkswagen Amarok

Kun puhutaan Volkswageneista, on Amarok ollut yksi minun suosikkimallejani. Syy lienee selvä - auto on ulkonäöllisesti sopivan näyttävä, ja kuljettajan paikalta näkee pidemmälle kuin tavallisesta henkilöautosta.

 Amarokin valmistus kerkesi olemaan muutaman vuoden tauolla, kunnes vuonna 2023 auto teki paluun mallistoon. Bongasin auton ensimmäisen kerran Jyväskylän kuljetusmessuilla toukokuussa, mutta koeajoa joutui odottamaan elokuulle asti. Ne olivat totisesti pitkiä kuukausia! Mutta odotus kannatti - ainakin tällä kertaa.

Koeajon odottaminen loppui kuin seinään, kun Jyväskylässä toimiva Volkswagenin jälleenmyyjä oli päivittänyt sosiaaliseen mediaan, että Amarok on heillä koeajettavissa. Ryntäsin liikkeeseen heti! Vaikka tällä kertaa en ilmoittanutkaan tulostani etukäteen, niin kävi onneksi hyvin - auto oli pihassa valmiina koeajettavaksi.

Pihassa oli uusi Amarok, jonka keulilla oli kaksilitrainen dieselpata. Neliveto on vakiotavaraa kaikissa Amarokeissa. Myös kolmelitrainen V6 on tarjolla, jos kaksilitrainen kone on olevinaan liian mieto. Amarok on ulkonäöllisesti mehuisa tapaus. Sen tunnistaa selkeästi Amarokiksi, jonka keula on saanut vaikutteita muista Volkswagenin malleista.

Ajoasento löytyy 170 senttiselle koeajokuskille mallikelpoisesti kohdileen. Hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää, eikä valittaa voi. Taajamassa Amarok on varsin leppoisa tapaus ajaa, auto on hyvin balanssissa. Myös moottoritiellä meno on toimivaa, ja autolla ajaa mielellään myös pidempiä reissuja.

Olen vuonna 2016 päässyt ajamaan silloista Amarokia Hämeenlinnassa keskellä ei mitään, kun osallistuin Volkswagenin järjestämään talviajokouluun. Amarok vakuutti jo tuolloin vahvasti ominaisuuksillaan, ja tuntui, että sinne minne Amarokilla ei pääse, niin sinne ei tarvitse autolla edes yrittää.

Vanhaan verrattuna Amarok on mennyt täysin uusiksi. Uusi Amarok on sukua Ford Rangerille, ja eroa löytyy lähinnä ulkonällisesti. Jos kuljettajan paikalla laittaisi silmät kiinni, niin tuskin edes huomaisi eroa siinä, ajaako Volkswagenia vai Fordia?

Halvimmillaan Amarok lähtee omaksi 63 000 eurolla, kalleimpien versioiden maksaessa yli 100 000 euroa. Se on toki paljon rahaa se, mutta Amarok tarjoaa rahalle hyvin vastinetta silloin, kun auto vain vastaa omia käyttötarpeita.

Auton lainasi: Jyväskylän Autotarvike / www.jklauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti