lauantai 5. elokuuta 2023

Secto Rally 2023 - Perjantain tunnelmat

Jos tunnelman haluaisi tiivistää jotenkin, on se kelistä ja Kalle Rovanperän ulosajosta johtuen lyhyesti ja ytimekkäästi hieman lässähtänyt. Kun perjantaina päivä alkoi, mietin vielä että minua saattaisi kiinnostaa erikoiskokeista myös Harju 2 - ja että kelillä tuskin olisi suurta merkitystä sille, menenkö vai en. Kun perjantai kääntyi iltaa kohti, tuntui siltä että oma fiilikseni ei yltänyt erikoiskoepätkän seuraamiseen ulkona vesisateessa ilman Kallen ajosuoritusta. Kallelle tämä tarkoitti lääkärissä käyntiä, ja mahdollisesti sitä että ei tarvitse ajaa Jämsässä podiumille. Perjantaina näytti siltä, että Kalle Rovanperän keskeytys tuntui olevan oleellinen puheenaihe Paviljongilla.

Yllättävintä kuitenkin nyt lauantaiaamuna on, että Kallen nimi oli lähtölistalla toisena! Kallen ralli näyttää kuitenkin hyvin pitkälti olleen siinä. Poju ei jatka tällä erää Jyväskylässä.

Onneksi kuitenkin Paviljongilla oli perjantainakin paljon tuttuja, vaikka Paviljongin alue tuntuu vuosi vuodelta vain pienentyneen. Oma muistikuvani on, että joskus on Paviljongilla ollut vielä enemmänkin nähtävää - esimerkiksi erilaisia myyntikojuja. Myyntikojuista itseäni kiinnosti kaikkein eniten alueella ollut pienoismallikauppias, mutta en ole kuitenkaan ostanut mitään. Olen täällä blogissakin muistellut sitä, kuinka vielä vuosi 2010 oli hyvä, koska silloin oli esimerkiksi Leningrad Cowboys esiintymässä, ja alueella oikeasti nähtävää.

Harjun erikoiskokeella näytösajoissa nähdyt autot olivat esillä Paviljongin alueella. Yhtenä autona oli Porsche 911 Dakar, jota ajoi yksinoikeutetusti Heikki Kovalainen. Bongasinkin Kovalaisen Heikin Paviljongin alueelta. Porsche oli mielestäni oikeastaan aika hieno. Esittelylapun mukaan tehoa autosta löytyy 480 hevosvoimaa, ja kiihtyvyys nollasta sataseen 3,4 sekuntia.

Koska Secto haluaa kannattaa vaihtoehtoisia voimanlähteitä, kulkee tämäkin Porsche fossiilivapaalla polttoaineella. Mainitun fossiilivapaan polttoaineen valmistajaksi kerrottiin P1 Fuels, mikä on on minulle vieraampi. Täytyypä viimeistään mallien jälkeen aloittaa perehtyminen - jos sinulla on asiasta tietoa, niin sivistä toki minua kommentoimalla, kiitos.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti