torstai 31. elokuuta 2023

Viikon vaihtari - Volkswagen Touareg

Volkswagen Touareg on auto, mikä jakaa kaveripiirissäni vahvasti mielipiteitä. Osalla kokemukset Touaregista on suorastaan karmivia, koska tarinoiden mukaan korjaamoreissuja on kertynyt suoraan sanottuna liikaa. Osa kaveripiiristäni taas ei suostu ajamaan muilla kuin VAG-konsernin tuotteilla. Niitä joilla korjaamoreissuja on enemmän kuin tarpeeksi, olen lohduttanut sillä, että jos liikaa hävettää, Touaregiin varaosia voi ainakin yrittää hakea Porschen tiskiltä.

Näiden puheiden siivittämämä päätin lähteä koeajolle vuoden 2019 Volkswagen Touaregilla, kun sellainen autoliikkeessä sattui tulemaan vastaan. Tämän korimallin Touaregia olen ajanut aikaisemmin vain kerran, muiden Touaregien ollessa sitten pykälän tai paria vanhempia. Syy lienee siinä, että varsinkaan esittelyautojen rivissä tämän korimallin Touaregia ei liian usein näe ainakaan täällä Jyväskylässä. Viimeaikoina olen ollut aika laiska vierailemaan muiden kaupunkien autoliikkeissä. Voisi olla mukava viettää joskus autokauppapäivä kiertäen jossain toisessa kaupungissa autoliikkeitä.

Jos Touaregista haluaisi keksiä jotain hyvää ja positiivista sanottavaa, niin auton isoon kokoon ja painoon suhteutettuna kulutus on pieni. Myyjä kertoi ajaneensa lomareissullaan tätä autoa, ja kehui kolmelitraisen V6 dieselkoneen kulutusta.

Auto on nähnyt tietä neljässä vuodessa 145 000 kilometriä. Varustelistaus on miellyttävän kuuloinen: ilma-alusta, webasto, nahkaverhoilu, navi.. Autolla on lisäksi yksi aikaisempi omistaja, joten mikään kiertopalkinto auto ei ole. Kaikkineen auto on siistin oloisessa kunnossa, ja silmämääräisesti arvioiden maalipintakin vaikuttaa siistiltä. Tekniikaltaan Volkswagen Touareg on vastaava kuin Porsche Cayenne ja Audi Q7.

Kuljettajan paikalla tunnelma on kuin kuninkaalla! Digiä on paljon, sillä viimeisten vuosien aikana autot on vahvasti myös digitalisoituneet. Alkuun digitoiminnot voi tuntua hieman, noh, opettelua vaativilta, mutta loppujen lopuksi kaikki oleellinen löytyy selkeiden kuvakkeiden kautta. Opettelu kannattaa, sillä autoilun tulevaisuus on digitaalinen ja sähköinen.

Ajoasento löytyy sähkösäätöjen kautta, ja 170 senttinen koeajokuski saa ajoasennon mallikelpoisesti kohdilleen. Kun moottorin käynnistää, on käyntiääni kaikkineen terveen kuuloinen. Mitään vikaa ei ilmene senkään jälkeen, kun moottori on ajettu lämpimäksi. Taajamassa auto on vähintäänkin leppoisa tapaus ajaa, koko paketti on loistavasti balanssissa.

Varsinkin moottoritielle kurvatessa Volkswagen Touareg tuntuu entistäkin leppoisammalta autolta ajaa! En tiedä viitsisinkö itse näin siistikuntoisella autolla ajaa offroadia, mutta ainakin matkamiehelle paketti on valmis. Muutaman tunnin koeajolenkin perusteella ei tietenkään voi vahvistaa isojen poikien kauhutarinoita Volkswagen Touaregista mihinkään suuntaan, joten jos auto kiinnostaa, niin silloin kannattanee perehtyä tarkemmin. Jos minulla olisi rahaa, niin ostaisin tietysti auton ja raportoisin siitä kaiken mahdollisen. Nyt kuitenkin joudun palauttamaan auton liikkeeseen.

Hintaa autolla on 59 890 euroa, joten hinnasta on ehtinyt sulamaan jo iso kasa euroja pois. Auto on myynnissä Jyväskylän Käyttöautolla. / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti