perjantai 25. elokuuta 2023

Hyundai i10 on kympin arvoinen pikku kirppu

Autoliikkeen esittelyautojen rivissä pisti silmään pieni ja kivalta näyttävä auto. Kyseessä oli Hyundai i10, jollaista en ollut ajanut vielä metriäkään elämäni aikana. Ihme kyllä, niin tavallinen auto kuin kyseessä onkin. Asiantila oli korjattava tietysti heti, ja siksi menin samalta istumalta autoliikkeeseen sisään kysymään Hyundain avaimia. Vaikka viimeaikojen kelit on olleetkin kovasti epävakaisia, niin keli suosi ja koeajo järjestyi.

Sinänsä autossa ei ole mitään ihmeellistä. Tai voisi ajatella niin, että ihmeellistä on se ettei tässä ole mitään ihmeellistä. Autossa on kolmesylinterinen ja yksilitrainen bensamoottori - se on nykyään erittäin peruskauraa silloin, kun puhutaan polttomoottorista.

Autokanta on sähköistynyt vahvasti, ja sähköistyminen tulee jatkumaan vahvana, joten omaa asennettaan vaihtoehtoisia voimanlähteitä kohtaan kannattaa miettiä. Jos haluaa vielä ostaa uuden auton, missä on bensa- tai dieselmoottori, kannattaa autokaupoille mennä nyt, kun ylipäätään edes hybridejä on vielä tarjolla.

Hyundai i10:ssä ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta kohdilleen. Pidän siitä, että käsijarru on perinteistä kahvamallia. Auto lähtee avaimesta käyntiin. Vaikka tulee tunne, että auto on kuin aikamatka kymmenen vuoden taakse, kertoo kuitenkin puhelimessani oleva päivämäärä, että nyt ollaan elokuussa 2023. Kai se on pakko uskoa mitä puhelin kertoo.

Taajamassa Hyundai i10 on aivan loistava auto ajaa! Auton mallimerkintä tietää kertoa, että auto on Hyundain malliston pienimmästä päästä. Kytkintuntuma on looginen, manuaalivaihteisto on miellyttävä käyttää. Uudehkossa autossa manuaalivaihteisto on jännä valinta siksi, että nykyään iso osa uusista autoista myydään automaattivaihteistolla.

Moottoritiellä Hyundai i10 on ok silloin, kun moottoritiellä on tarvetta ajaa, mutta parhaimmillaan auto loistaa taajamassa. Autossa ei ole mitään mikä paistaa häiritsevästi silmään, vaan koko paketti on mielestähi hyvin balanssissa. Hyundai i10 on pikkukirppu joka on kympin arvoista työtä.

Myös pikkuautot on alkaneet digitalisoitua, ja niin on tässäkin autossa esimerkiksi digimittaristo. Hyundai i10 on kuitenkin vielä oikean auton oloinen, eikä mikään pyörillä kulkeva tietokone, kuten Tesla on.

Siinä missä Ford Fiesta ja Kia Rio on hävinneet, tai ainakain häviämässä mallistosta, uskotaan Hyundailla siihen, että pienillekkin autoille on vielä menekkiä. Siitä syystä Hyundai i10 löytyy edelleen mallistosta. Hyundai i10:n hinnasto käsittää autosta vain yhden ainoan version, joten valittavana ostajalla on lähinnä väri. Hyundai i10 maksaa uutena 16 390 euroa.

Auton lainasi: Jyväskylän autotarvike / www.jklauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti